با «مانستر» آشنا شوید

به‌صورت استاندارد دوکاتی گارانتی ۲۴ ماهه نامحدود و سرویس دوره‌ای تا ۱۵ هزار کیلومتر را به‌مشتریان ارائه می‌دهد.  قیمت در نظر گرفته شده برای مانستر ۱۲۰۰ از ۱۴ هزار و ۹۹۵ دلار آغاز می‌شود.

موتورسیکلت‌های استریت و نیکد از نظر ارگونومی در جایگاه بالایی قرار دارند. موتورسیکلت‌ها با وجود کاربری‌شان، راحتی بالایی را در اختیار راکب می‌گذارند. در این زمینه دوکاتی مانستر ویژگی‌هایی را به‌راکبش ارائه می‌دهد که سبب ارتقای جایگاه آن در مقایسه با ‌سایر رقبایش می‌شود. مانستر یکی از پرطرفدارترین نیکدبایک‌های جهان است. بر این اساس این مدل به‌یک نیکدبایک موفق بدل شده که کمپانی دوکاتی هرساله یک نسخه جدید از آن را به‌بازار عرضه می‌کند.

ظاهر تنومند و اسپرت

با بررسی دقیق‌تر درمی‌یابیم که طراحی و همچنین مشخصات فنی مانستر، این دوچرخ نیکدبایک را به‌یکی از بهترین‌های این کلاس بدل کرده است. این موتورسیکلت ظاهری عضلانی دارد. حجم پف‌کرده‌ باک، قرارگیری چراغ‌ در قسمتی پایین‌تر از باک و قرارگیری محل نشیمنگاه (زین) در ناحیه پایینی باک، این حس را برای بیننده بیشتر تداعی می‌کند. درعین حال چراغ بیضی‌شکل در جلو و مشخص شدن بخشی از شاسی در زیر باک، ظاهری جذاب را برای آن رقم زده است.

این ویژگی‌ها با ترکیب رنگ موجود، حس و حال اسپرت را بیشتر نمایان می‌کند. همچنین قرارگیری دو اگزوز با زاویه خاص نسبت به‌بدنه و زاویه خاص محل نشیمنگاه نسبت به‌تایر عقب، این حس را به‌بیننده القا می‌کند که این موتورسیکلت پیشرانه قدرتمندی دارد که توانایی حرکت در سرعت‌های بالا را برای آن فراهم می‌کند. مانستر در بخش فنی و به‌خصوص قوای محرکه، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

سیستم تعلیق

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، دوکاتی مانستر جزو موتورسیکلت‌های بدون قاب است که باید از نظر راحتی در سطح بالایی قرار داشته باشند. مهندسان دوکاتی در قسمت تعلیق در محور جلو از کمک‌های اجستیبل ۴۳ میلی‌متری و در محور عقب از سیستم مونوشوک قابل تنظیم به‌همراه تک‌کمک استفاده کرده‌اند. همچنین بازو و اهرم‌های وی‌شکل آلومینیومی در این موتورسیکلت نصب شده تا میزان ارتعاشات وارده کاهش یابد و سواری باکیفیتی به‌راکب این موتور هدیه شود. تایرهای سفارشی پیرلی Diablo Rosso با سایز ۷۰/۱۲۰ در جلو و با سایز ۵۵/۱۹۵ در عقب با رینگ‌های ۱۰ پره آلیاژی سبک‌وزن ۱۷ اینچی نیز جذابیت مانستر را دوچندان می‌کنند.

مشخصات فنی

پیشرانه این موتورسیکلت را یک موتور ۲ سیلندر خطی به‌حجم دقیق ۱۱۹۸ سی‌سی تشکیل می‌دهد که هر سیلندر مجهز به ۴ سوپاپ است. همچنین در هر سیلندر دو شمع تعبیه شده تا احتراق به‌شکل کامل‌تری صورت گیرد. همچنین سیستم هوشمندی که برای زمان جرقه در نظر گرفته شده، میزان راندمان و گشتاور را افزایش می‌دهد. فاصله‌ کمتر ناحیه بالای پیستون با محل نشیمنگاه سوپاپ‌ها نیز سبب شده است نسبت تراکم افزایش یابد و به‌عدد ۱۳ به یک برسد.

سیستم سوخت‌رسانی از انژکتورهای الکترونیکی برخوردار است که هر انژکتور روی بدنه دریچه‌گاز نصب شده تا در زمان معین و مشخصی که ECU فرمان می‌دهد، پاشش سوخت انجام شود. تکنولوژی به‌کارگرفته‌شده در این پیشرانه ۲ سیلندر خطی ۸ سوپاپ با حجم ۱.۲ لیتر سبب شده تا قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب‌بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۲۶.۲ نیوتون‌متر در ۷۷۵۰ دور در دقیقه تولید شود. این درحالی است که نسخه مانستر ۱۲۰۰S با همین پیشرانه ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۴ نیوتون‌متر گشتاور را به‌چرخ عقب می‌رساند.

درعین حال سیستم اگزوز سبک‌وزن ۲-۱-۲ به‌کاتالیز و مافلرهای فولاد ضد زنگ با پوشش آلومینیوم مجهز شده است. البته در نسخه استاندارد این موتور با گیربکس ۶ سرعته هماهنگ شده و کلاچ‌های چندصفحه‌ای بهینه‌سازی شده با کنترل هیدرولیکی، سرعت تعویض دنده‌ها را افزایش می‌دهند تا در کسری از ثانیه قدرت با کمترین اتلاف انرژی به‌چرخ عقب منتقل شود.

قیمت

از ‌مهم‌ترین سیستم‌‎های الکترونیکی و تجهیزات مانستر ۱۲۰۰ می‌توان به‌ روکش‌صندلی سرنشین، سیستم کنترل کشش دوکاتی DTC، کنترل چرخ‌های دوکاتی DWC به‌همراه دو حالت رایدنیگ و پاور مد، سیستم مولتی‌مدیای دوکاتی DMS، سیستم ضد سرقت و سیستم تسریع تعویض دنده دوکاتی DQS اشاره کرد که در نسخه ۱۲۰۰S سیستم کرنومتر دیجیتالی نیز مشاهده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =